Etätöistä toimistolle – mitä on hyvä muistaa?
Työpaikoilla on ilmennyt enenevässä määrin halua määrätä työntekijät takaisin toimistolle. Mitä näissä tilanteissa olisi hyvä ottaa huomioon?
Kannustamme aina työpaikan muutostilanteissa käymään avointa keskustelua henkilöstön kanssa asioista. Tällöin tietoisuus asioista, kokemus vaikuttamisen mahdollisuuksista, ja sitoutuminen työpaikkaan paranevat. Muutoksia harkitessa on hyvä kiinnittää huomioita myös siihen, miten etätyöt myös parantavat työhyvinvointia ja että työntekijät pitävät mahdollisuutta tehdä etätyötä keskeisenä työpaikan viihtyvyyteen vaikuttavan seikkana. Tiedon jakaminen ja keskustelu eivät maksa työnantajalle mitään, mutta tuovat sitäkin enemmän takaisin.
Mikäli etätyö perustuu työpaikalla sovittuihin käytäntöihin, voi työnantaja lähtökohtaisesti muuttaa käytäntöä. Mutta tällöin on syytä huomioida muutamia seikkoja. Nykyisen yhteistoimintalain mukaan muutokset on syytä käsitellä työpaikan vuoropuhelussa ennen niiden voimaan saattamista. Tällöin voidaan keskustella vaihtoehdoista ja puhua päätöksen perusteista sekä hakea tarvittaessa kompromissia.
Mikäli etätyöstä on sovittu työsopimuksessa, ei työnantaja tai työntekijä voi muuttaa sovittua yksipuolisesti. Lähtökohta onkin, että sopimus on molemmille osapuolille sitova. Muutoksista on silloin sovittava yhdessä.
Mikäli käytäntö muuttuu oleellisesti aiemmasta (esim vapaasta etätyöstä siirrytään enemmistönä oleviin toimistopäiviin), saattaa työnantajalla olla velvollisuus käydä muutosneuvotteluita ns. kevyemmän kaavan mukaan (eli muita kuin vähentämisneuvotteluita) ja suosittelemme että muutosneuvottelut käytäisiin mielummin liian helposti kuin ei ollenkaan. Muutosneuvotteluissa henkilöstöllä on lain mukaan oikeus ehdottaa vaihtoehtoja ja työnantajan on ne käsiteltävä. Vasta käytyjen neuvotteluiden jälkeen muutokset on mahdollista tehdä.
Etätyökäytäntöjen muuttamista harkittaessa on syytä ottaa huomioon mm seuraavat seikat:
- Onko osalla työsopimuksessa maininta etätöistä
- Kuinka taataan mahdollisimman yhdenvertainnen kohtelu näissä tilanteissa muun henkilöstön kanssa
- Mitä töitä on mahdollista tehdä etänä ja mitä ei, miksi
- Millä aikataululla muutos on tarkoitus toteuttaa
- Mihin ehdotettu muutos perustuu
- Miten sitä valvotaan, jos kyse on ns toimistopakosta
- Miten esim flunssatilanteissa menetellään etätöihin jäämisen suhteen
-Miten esim flunssatilanteissa menetellään etätöihin jäämisen suhteen Mikäli työpaikalla ei ole lainkaan sovittu etätyöstä, kannattaa tarkistaa vinkkilista asioiden sopimiseksi: